ورزش کردن در دوران کودکی با اثرات بی‌تحرکی مقابله کرده و یک استراتژی خوب برای پیشگیری از چاقی کودکان محسوب می‌شود.

اضافه وزن و چاقی کودکان به‌ویژه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تغییرات ایجادشده در عادت‌های آنها به یکی از مشکلات رو به افزایش روزگار ما تبدیل شده است. البته نمی‌شود مانع از پیشرفت تکنولوژی شد اما باید کودکان را به تحرک بیشتر تشویق کرد. درست همانند روزگارانی که هنوز گوشی‌های هوشمند دست بچه‌ها نیفتاده بود.

مهم نیست که برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های ویدئویی چقدر جذاب هستند! ورزش و بازی در هوای آزاد نباید به اولویت دوم تبدیل شود. در این مطلب چند ورزش و بازی بسیار مفید برای تحرک بیشتر کودکان توصیه می‌کنیم.

ورزش‌ها و فعالیت‌های مناسب برای جلوگیری از چاقی کودکان

مهمترین مسئله این است که ورزش یا فعالیت جسمانی کودک را متناسب با علاقه او انتخاب کنید. باید مطمئن باشید که فرزندتان با فعالیت بدنی مورد نظر موافق بوده و به آن علاقمند است. چون علاقه و لذت، موتور محرکی برای ادامه هر فعالیت محسوب می‌شود. با وجود اینکه تمام ورزش‌ها خوب هستند اما بعضی از آنها فواید بیشتری برای کودکان دارند:

شنا و دوچرخه‌سواری

شنا و دوچرخه‌سواری جزو کامل‌ترین ورزش‌های جهان هستند. البته کودکان برای انجام این ورزش‌ها باید آموزش‌های لازم را ببینند. شنا و دوچرخه‌سوای منظم نه‌تنها دشمن بی‌تحرکی هستند بلکه فواید جسمی و روانی زیادی برای کودکان دارند. باید بدانید که این دو ورزش باعث افزایش مقاومت و قدرت قلب و عروق کودکان می‌شود.

پیاده‌روی و بازی‌های شبیه‌سازی

پیاده‌روی و گشت و گذار در طبیعت جزو اصلی‌ترین فعالیت‌های فیزیکی برای انسان هستند. چون می‌توان در هر ساعتی و در هر مکانی پیاده‌روی کرد. پیاده‌روی یک بهانه عالی برای همراهی با خانواده و تحکیم روابط است. بهتر است فرزندان‌تان را به پیاده‌روی و گشت و گذار در دل طبیعت یا پارک و فضاهای آزاد عادت دهید.

در خصوص بازی‌های شبیه‌سازی مانند مدیریت یک شهر بزرگ، ساخت یک ساختمان بزرگ و غیره حتما برای فرزندتان همبازی پیدا کرده و آنها را تشویق کنید که فعالیت‌های بدنی را با هم انجام دهند. بهترین کار این است که این قبیل بازی‌ها در بیرون از منزل و در هوای آزاد طراحی و اجرا شوند و همراه با تحرک فیزیکی خوبی باشند.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از چاقی کودکان

چاقی کودکان یک مشکل جدی است که عوامل متعددی دارد. به این ترتیب که چندین عامل دست به دست هم می‌دهد تا کودکی دچار اضافه وزن و چاقی شود. از مهمترین این عوامل می‌توان به تغذیه نامناسب، عادت‌های شبانه نادرست و بی‌تحرکی اشاره کرد. شما به عنوان والدین باید حواستان به هر کدام از این عوامل باشد و راهی برای داشتن سبک زندگی سالمتر برای خود و فرزندتان را بیابید.

روش مناسب برای شروع این است که تغذیه‌ای سالم و سرشار از پروتئین و سبزیجات داشته باشید و میزان مصرف مواد غذایی صنعتی را به حداقل برسانید.

در گام دوم عادت خواب فرزندتان را اصلاح کنید و در هر سنی خواب شبانه کامل را در اولویت قرار دهید. فراموش نکنید که کودکان باید حداقل ۸ ساعت بخوابند تا به خوبی استراحت کنند.

توصیه مهم دیگر این است که مدت زمان تماشای تلویزیون و به‌ویژه بازی‌های کامپیوتری و استفاده از تلفن‌های همراه را محدود کنید. بهتر است کودکان را به سمتی هدایت کنید که استفاده از این ابزارها را مدیریت کنند.

در نهایت اینکه زمینه ورزش و بازی در هوای آزاد را برای کودک فراهم کنید. این فعالیت‌های بدنی نه‌تنها برای سلامتی جسمی آنها مفید بوده و باعث پیشگیری از ابتلا به چاقی مفرط در آنها می‌شوند بلکه باعث بهبود سلامت روانی و عاطفی کودکان نیز می‌شوند.

چاقی کودکان و وظایف شما

شما به عنوان والدین باید با عادت‌های فرزندتان به خوبی آشنا باشید و به او کمک کنید تا عادت‌های سالمی پیدا کند. بخش عمده چاقی کودکان به تغذیه ناسالم و عدم تحرکی بدنی کافی مربوط می‌شود. بنابراین حتما از یک متخصص کمک بگیرید و ورزش و تحرک بدنی روزانه را در برنامه فرزندتان بگنجانید. چون تنها راه ارتقای سلامتی آنها محسوب می‌شود.

با اضافه‌وزن کودکان در دوران کرونا چه‌کنیم؟

کرونا باعث کم‌تحرکی و یک جا نشینی بسیاری از افراد و گروه‌های سنی شده است. اما اضافه‌وزن کودکان به‌طور ویژه‌ای والدین را نگران می‌کند. وقت آن است که سرزنش کردن را جایگزین تغییر عادت‌ها کنید.

سرزنش و تنبیه ممنوع!

به نقل از ایرنا، بروز همه‌گیری نگرانی‌های زیادی را در مورد افزایش وزن کودکان ایجاد کرده است؛ نرفتن به مدرسه، در خانه ماندن و ورزش نکردن عواملی هستند که افزایش وزن کودکان را تشدید کرده‌ است. همچنین مشکلات اقتصادی و رکود و تورم روی انتخاب مواد غذایی سالم و مفید اثرگذار است و همین مسائل می‌تواند به یک رژیم غذایی ناسالم و چاق کننده منجر شود. کودکان در این دوران اوقات بسیار دشواری را می‌گذرانند، ناامنی غذایی افزایش داشته است، خیلی از افراد بیکار شده‌اند و به همین ترتیب خیلی از بچه‌ها ممکن است وعده‌های غذایی سالمی نداشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی در دوران قبل از کرونا هم در زمانی که استرس‌ها و فشارها افزایش پیدا می‌کرد، تغذیه سالم و فعالیت‌ها آسیب می‌دید. حالا که درگیر بیماری همه‌گیر شده‌ایم بی‌تحرکی افزایش پیدا کرده و میزان ماندن پای گوشی و کامپیوتر همس به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است پس بروز نگرانی از افزایش وزن چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

تغییر عادت‌ها، مشارکت و تشویق

برای این کارها باید فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم تهیه کنیم، بهتر است وعده‌های غذایی را در خانه آماده و مصرف و از غذاهای بیرون کمتر استفاده کنیم؛ چراکه در بسیاری از اوقات تمرکز بر طعم غذا باعث می‌شود که شیوۀ پخت آن ناسالم شود. همچنین برنامه‌ای روزانه برای ورزش، پیاده‌روی و فعالیت بدنی داشته باشید. روی رفتارها تمرکز کنید نه روی وزن کودک، راجع به چاقی و وزن کودک لازم نیست با او کلنجار بروید، کاری که باید بکنید این است که برنامه‌ریزی دقیقی برای رژیم‌های غذایی و تحرک بدنی داشته باشید و آن را به همراه تشویق با فرزندتان پیش ببرید.

به عقیده دکتر پرین متخصص اطفال و مدیر مرکز تحقیقات چاقی «دوک» واقع در کرولینای شمالی، والدین باید تمام تلاش خود را برای تهیه غذای خانگی برای کودکان به کار گیرند. در کنار آن انجام فعالیت‌های بدنی باید جز برنامه روزانه بچه‌ها باشد. والدین باید تلاش کنند تا پیشنهادهای جالبی برای متقاعد کردن کودکان در خوردن غذای خانگی داشته باشند. مثلاً بچه‌ها در در فرایند درست کردن غذا درگیر کنند تا آن‌ها انگیزه بیشتری برای خوردن غذا پیدا کنند.

به عقیده این متخصص اطفال مثل تلاش والدین باید در راستای جا انداختن عادت‌های سالم برای بچه‌ها باشد، نه وزن‌ آن‌ها. مهم این است که خانواده‌ها به بهترین شکل غذا بخورند ینی در وعده غذایی آن‌ها غلات کامل، پروتئین‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، آب آشامیدنی وجود داشته باشد و این مواد جایگزین فست‌فود یا نوشیدنی‌های شیرین شده با قند شود. و البته در کنار این موارد فعالیت و تحرک بسیار مهم است.

کودک شما علاقه مند است؟ شما می توانید همه آنها را اینجا خریداری کنید

5 نقد و بررسی مقابله با بی تحرکی کودکان

  • علیرضا20 مهر ,1400 در 8:39 ق.ظ

    خب این مطالب عالیه 🙂

  • علیرضا3 آبان ,1400 در 8:24 ق.ظ

    زیبا

    • حسین عباسی30 مهر ,1400 در 8:26 ق.ظ

      چرا تو سایتتون اینقدر محصول است ؟ واقعا ممنون 🙂

  • محسن ترابی4 آبان ,1400 در 4:59 ب.ظ

    عالی

نظرات بسته شده اند